חוק התכנון והבניה מקנה לוועדות המקומית סמכויות לפעול כנגד בנייה לא חוקית באמצעות צווים מינהליים בכפוף לתנאים המנויים בחוק. מדובר בכלי אכיפה אשר מעניק לוועדה המקומית יכולת לפעול באופן מיידי ועצמאי כנגד בנייה שבוצעה שלא כדין או בניגוד להוראות התכנית החלה על המקרקעין, למשל באמצעות צו להפסקת עבודות וכן במקרים מסוימים ע"י הוצאת צו להריסת הבנייה. חשוב לדעת כי על אף שהצו אינו הוצא ע"י בימ"ש, הצו תקף לכל דבר ועניין ובסמכות הוועדה לוודא כי ממלאים אחר הוראות הצו ולנקוט בהליך פלילי כנגד מי שמפר את הצו.
אולם, הצו המינהלי אינו גזירת גורל ובמקרים מסוימים ניתן להגיש לביהמ"ש בקשה לביטול הצו המינהלי בהתאם לעילות המנויות בחוק לפיהן במידה ויוכח כי הבנייה או השימוש בוצעו כדין או במידה ולא קוימו הדרישות למתן הצו או אם נפל פגם בהוצאת הצו, ביהמ"ש יבטל את הצו. למשל, במידה וצו הריסה הוצא בחלוף 6 חודשים מיום שהבנייה הסתיימה ניתן יהיה לבטל את הצו שכן אינו עומד בתנאים הקבועים בחוק. כמו כן, צו מינהלי הינו אקט מינהלי, ומשום כך עומדת לוועדה המקומית חזקת התקינות המינהלית. על כן, במסגרת ההליך השיפוטי לביטול הצו המינהלי, חובת ההוכחה על מי שטוען לפגם בצו המינהלי וזאת מכוח חזקת התקינות של המעשה המנהלי. כפועל יוצא מכך, המבקש לסתור את חזקת התקינות המינהלית עליו הנטל להוכיח את הפגם שלטענתו נפל בהתנהלותה של הרשות המינהלית. יתר על כן, קודם להוצאת הצו המינהלי עלולה להתקיים חקירה כנגד מי שביצע את הבנייה אשר בנסיבות מסוימות יכולה לשמש בסיס להוצאת הצו וכן להגשת כתב אישום.
על כן, הואיל והליך השיפוטי לביטול הצו המינהלי אינו דבר של מה בכך, חשוב להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום. מוזמנים לפנות להתייעצות ללא התחייבות עם עורך דין שי שפירא.
האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, האמור לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב.